Huidafwijkingen

Afwijkingen aan de huid kunnen worden verwijderd als ze hinderlijk zijn of cosmetisch storend. Bij twijfel of de afwijking goed- of kwaadaardig is wordt de huidafwijking na het verwijderen onderzocht om hier zekerheid over te krijgen.

Verschillende huidafwijkingen

De meest voorkomende huidafwijkingen zijn moedervlekken, fibromen, lipomen en huidcysten. Hieronder een uitleg van de verschillende soorten huidafwijkingen waarvoor u bij ons terecht kunt:

Moedervlekken

Een moedervlek, ook wel naevus genoemd, is vaak een goedaardige opeenhoping van pigmentcellen in de huid. Een moedervlek kan ‘onrustig’ zijn: groeien, jeuken, bloeden of veranderen van kleur. In dat geval moet de moedervlek worden verwijderd, het kan een voorloper zijn van een kwaadaardigheid.
Een moedervlek kan ook uit cosmetische overwegingen worden verwijderd, dan is het altijd op eigen kosten.

Fibromen

Fibromen zijn veel voorkomende goedaardige, huidkleurige uitstulpinkjes. Ze worden ook wel steelwratjes genoemd. Er is geen medische noodzaak om ze te verwijderen. Steelwratjes kunnen soms hinderlijk zijn. Vaak worden ze uit cosmetisch oogpunt verwijderd.

Lipomen

Lipomen zijn goedaardige gezwellen van vetweefselcellen in de vetlaag onder de huid. Het zijn ovaalvormige bultjes die soms pijnlijk kunnen zijn. Ze zijn meestal goedaardig en komen vaak voor op onderarmen, hals en romp. Een lipoom wordt verwijderd als het hinderlijk, pijnlijk of cosmetisch storend is.

Atheroomcysten

Atheroomcysten zijn  onderhuidse zwellingen van talg (verstopte talgkliertjes). Door opeenhoping van talg kunnen de cysten groeien. Ook kan er een ontsteking in een cyste ontstaan. Atheroomcysten komen vooral voor in het gezicht en op het hoofd maar ook op andere delen van het lichaam. Atheroomcysten worden verwijderd als ze hinderlijk, pijnlijk of cosmetisch storend zijn.

Geen wachttijden

Wij begrijpen dat u niet wilt wachten op de zorg die u nodig heeft. Bij Klaver Klinieken hanteren we geen wachttijden, zodat u snel geholpen kunt worden. U kunt rekenen op een efficiënte planning en flexibele afspraakmogelijkheden, zodat u spoedig kunt profiteren van de gewenste behandeling.

Behandeling huidafwijkingen

Het verwijderen van een huidafwijking gebeurt onder plaatselijke verdoving. Uw arts heeft u met besproken hoe de ingreep gaat verlopen. De arts markeert de plaats op het lichaam waar de afwijkingen verwijderd moeten worden. Vervolgens krijgt u rond de afwijking een of meerdere verdovingsprikken in de huid. Daarna snijdt de arts de huidafwijking weg, waarna de wond meestal wordt gehecht. De ingreep duurt ongeveer tussen 15 tot 30 minuten, afhankelijk van het aantal en de plek van de te verwijderen afwijkingen.

Onderzoek en behandeling op 1 dag.

Na een telefonisch consult vooraf, krijgt u op dag van het onderzoek zo nodig direct de behandeling.
Of het nu operatief is, met een injectie of op een andere manier, we zullen alles op één dag uitvoeren.
Het grote voordeel hiervan is dat u snel van uw klachten af bent en niet eindeloos naar de kliniek hoeft te komen, wij werken efficiënt en snel.

Herstel

U krijgt hechtingen in de wond die afgeplakt worden met hechtstrips, deze worden afhankelijk van waar de huidafwijking zit tussen de 7 en 14 dagen later weer verwijderd door de assistente op de polikliniek. Het plekje kan wat gevoelig zijn, hiervoor mag u paracetamol innemen.

Wij raden de producten aan van Recover om je optimaal voor te bereiden op een operatie. De Recover shakes zorgen ervoor dat uw lichaam in een optimale voedingsstand verkeert tijdens en na de operatie. Hierdoor herstel je beter, verminder je het risico op complicaties en voorkom je infecties.

Kosten behandeling huidafwijking

Klik hier voor onze tarieven.

Vergoeding

Bij twijfel over de aard van de huidafwijking zal de ingreep worden vergoed door uw zorgverzekeraar, hiervoor heeft u dan wel een verwijzing nodig van de huisarts. Is het een cosmetisch probleem dan dient u de kosten zelf te dragen.

Wilt u meer informatie over huidafwijkingen?

Maak dan een afspraak voor een consult of neem contact op met ons. Heeft u nog vragen over deze behandeling kijk ook eens bij onze veelgestelde vragen.

Plan een afspraak

Contact opnemen